درمان آفتاب‌سوختگی ممکن است داخل یخچال‌تان باشد! هیچ‌کس نمی‌خواهد دچار آفتاب‌سوختگی شود اما روزهای بلند و آفتابی تابستان، ساحل زیبا و قدم زدن در باغ‌ها باعث می‌شوند فراموش کنیم کرم ضد آفتاب بزنیم یا برای مدتی کوتاه در سایه استراحت کنیم.

با توجه به این‌که آفتاب‌سوختگی می‌تواند به پیری زودرس و سرطان پوست منجر شود، بهتر است از بروز آن جلوگیری کنیم. خوشبختانه مواد غذایی در آشپزخانه‌ی‌تان وجود دارند که خاصیت ضد آفتاب دارند و به‌طور طبیعی از پوست شما محافظت می‌کنند. مواد غذایی هم وجود دارند که از آفتاب‌سوختگی جلوگیری نمی‌کنند اما اگر دچار آن شدید، می‌توانند در تسکین سوزش بسیار موثر باشند. این مواد غذایی را در رژیم غذایی تابستانی خود قرار دهید یا از خاصیت‌های درمانی آن‌ها استفاده کنید و از پوست خود در برابر آفتاب داغ تابستان محافظت کنید.


سیب زمینی

اگر به‌دنبال کاهش وزن هستید بهتر است زیاد سیب‌زمینی میل نکنید، اما چند عدد دم دست داشته باشید. ترکیب‌های نشاسته‌دار سیب‌زمینی سوزش آفتاب‌سوختگی را از بین می‌برند.

روش استفاده: سیب‌زمینی خام را برش بزنید و روی جاهایی که آفتاب‌سوخته شده بمالید. برای تاثیر بیشتر می‌توانید آن را رنده کنید و مثل ضماد روی جاهای آفتاب سوخته بمالید.اگر تمام بدن‌تان سوخته است، بلغور جو دوسر می تواند برای درمان سوختگی مناسب باشد.


بلغور جو دوسر از جمله مواد غذایی مناسب برای درمان سوختگی است.

بلغور جو دوسر

وقتی تمام بدن سوخته باشد بلغور جو دوسر بهترین درمان است.

روش استفاده: یک فنجان بلغور جو دوسر را در مخلوط کن خورد کنید و در آب وان حمام بریزید و سپس در آن فرو روید. هم‌چنین می‌توانید بلغور جو دوسر خشک را در پارچه‌های بافت درشت بریزید، روی آن آب سرد بگیرید، سپس بلغور جو دوسر را جدا کنید و کمپرس را در مایع به دست آمده خیس کنید.


چای سبز

چای سبز نه‌تنها برای کاهش وزن مفید است، بلکه از پوست در برابر اشعه‌ی مضر خورشید محافظت می‌کند و سوزش آفتاب‌سوختگی را تسکین می‌دهد.

روش استفاده: مطالعات نشان می‌دهد نوشیدن روزی دو فنجان چای سبز پوست را در برابر نور خورشید مقاوم می‌کند. اما اگر صورت‌تان دچار آفتاب‌سوختگی شده است، دو چای سبز کیسه‌ای در آب سرد بیاندازید و سپس آن‌ها را روی چشمان‌تان بگذارید.


انار

انار منبع الاژیک اسید است که از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه‌ی خورشید مراقبت می‌کند.

روش استفاده: با این‌که در تابستان انار سخت پیدا می‌شود اما اگر در دسترس‌تان بود زیاد میل کنید. خاصیت ضد التهاب و آنتی‌اکسیدان‌های انار می‌توانند یک لایه‌ی محافظ روی پوست به‌وجود بیاورند.


مواد غذایی مثل توت فرنگی و تمشک در تسکین ناشی از سوختگی موثر هستند.

توت فرنگی و تمشک

محتویات این توت‌ها سوزش آفتاب‌سوختگی را تسکین می‌دهند.

روش استفاده: چند عدد توت فرنگی رسیده را له کنید و روی قسمت‌های آفتاب‌سوخته بمالید. اگر دوست ندارید بدن‌تان چسبنده شود می‌توانید از نشاسته‌ی ذرت و آب نوعی پماد درست کنید آن را روی پوست‌تان بمالید.


خیار

خیار که برای برطرف کردن عطش هم بسیار مفید است در درمان آفتاب‌سوختگی با محصولات شیمیایی برابری می‌کند و کاملا طبیعی است بوی بدی هم ندارد.

روش استفاده: اگر سوخته‌اید خیار را له کنید و روی پوست بگذارید. همچنین می‌توانید آب خیار طبیعی را بگیرید، با گلیسیرین مخلوط کنید و سپس به‌عنوان ترکیبی ضد آفتاب روی پوست بمالید.گواوا یک رژیم غذایی پر از آنتی‌اکسیدان و مواد غذایی مغذی می‌تواند پوست شما برای آفتاب سوزان تابستان آماده کند.


گواوا

گوارا که یک میوه‌ی تابستانی است، پنج برابر پرتقال ویتامین C دارد، آنتی‌اکسیدانی که در ترمیم پوست بسیار موثر است.

روش استفاده: هر وقت می‌توانید گواوا بخورید اما اگر در دسترس‌تان نیست می‌توانید مواد غذایی که ویتامین C دارند را بیشتر در رژیم غذایی خود استفاده کنید، مواد غذایی مثل فلفل دلمه، توت فرنگی و کلم بروکلی.



ادامه دارد ...


منبع : Prevention